dinsdag 29 januari 2013

Papa

Jullie hadden samen een kleding zaak..
Ik kan me nog herinneren dat ik speelde bij de winkel of dat jij kleding ging inkopen voor de zaak en wij ik en mijn broer mee gingen...
Verder kan ik mij maar weinig herinneren van die tijd als gezin.
’S avonds hebben we oud en nieuw gevierd..
Ik kwamen ‘s morgens uit bed en jij was weg.
Je zou ook niet meer terug komen het was over tussen jullie.  
Na 10 jaar bij elkaar te zijn geweest gingen jullie scheiden.
Er werd niet veel over gesproken.. Wel zag ik veel boosheid en frustratie..
Later als ik groot ben, zou ik het begrijpen.. 
Toen was ik voor veel dingen nog te klein.
Ik bleef  alleen over met mijn pijn het gemis en het verdriet..

Nu is mijn vader een goed geklede goed uitziende en vlotte man.
Soms kwam je langs en mocht ik een weekend met je mee..
Als we dan hand in hand liepen voelde ik de vrouwen kijken.. Ha.. jij was lekker van mij.
We deden alleen maar leuke dingen.. Lekker eten naar het strand of de film..
Ik wilde zo graag bij jou wonen.
Ik heb nog geprobeerd jou te overtuigen
Ik hoor het mijzelf nog zeggen..
Ik kan best voor mijzelf zorgen (acht jaar) je hoeft niet altijd thuis te zijn ik red mij wel..
Jouw leven liet dat niet toe.
Je was misschien teveel met jezelf bezig, om mijn ongeluk te zien
In mijn jeugd was je er meestal niet.. En begrijpen deed je me ook niet echt.. Zo kan ik mij nog een mickey Mouse trui herinneren die je me wilde geven toen ik dertien was.. Niet cool Pa niet cool.. Of de brief die ik je schreef dat ik geen contact meer met je wilde omdat je mij weer een keer teleurgesteld had. Al hield dat geen contact hebben nooit erg lang stand.
Ik weet niet wat dat is zo een vader dochter band.. Maar echt los laten of vergeten kon ik je ook niet.

Ik heb vooral leuke herinneringen aan de vriendin uit Vlaardingen..
Lekker eten de gezelligheid het lachen..
Tot ik op een keer bij jou in de auto stap en jij mij vertelde dat je gaat trouwen.
Trouwen met een vrouw die alleen een relatie met jou mijn vader wil en niet met mij..
Met de gedachte aan ons jou kinderen moest zij stoppen op de vluchtstrook om te kunnen overgeven.. Nou ja van de zenuwen om ons te ontmoeten.. Ach, de toon was gezet en vriendinnen zijn we nooit geworden.. Wel heb ik samen met mijn oma vreselijk om haar belachelijk grote hoed gelachen op jullie huwelijk..
Wel ben ik dol op de twee zonen die jullie krijgen..
Zeker nu mijn broers ouder worden wordt het contact steeds beter..!!
Na de scheiding neem je jou zoons een aantal keer mee op vakantie. En ook al ben ik een grote meid.. Ben ik ontzettend jaloers.. Ik kan mij uit mij jeugd geen vakantie met jou herinneren.. En wat had ik dat graag gewild..
Ergens denk ik dat ik nooit genoeg tijd met je kan hebben.. Altijd tijd tekort kom.. Het blijft moeilijk te accepteren dat we de veloren tijd nooit zullen kunnen inhalen..

Ik woon ondertussen op mijzelf. Je komt langs en verteld dat je een leuk handeltje hebt..
Iets met computers en airconditioners.. Als ik een paar weken later je initialen en geboorte datum in de krant ziet staan weet ik dat het foute boel is.. Ik bel naar je huis en krijg jou vrouw huilend aan de telefoon. Een uur later ben ik onderweg naar Den Bosch om jou een zak met kleding te brengen..!! 3 X 30 dagen zit je vast.. Je krijgt een taakstraf en een geldboete.. Ik kan er eigenlijk wel om lachen..  Mijn vader is geen crimineel.. Meer een kleine jongen op zoek naar spanning..

Ach, ook kleine jongens worden groot. Je verteld dat je vreselijk verliefd bent en eigenlijk niet zo goed weet wat je er mee aan moet.. Pa ga ervoor..!! Ongelukkig zijn tot je  tachtigste is ook geen optie..  Na 10 jaar vertrekt je ook bij je tweede vrouw..! En vertrekt naar Duitsland..
Je nieuwe vriendin is ouder en behoorlijk psychologisch onderlegd.. De gesprekken met haar samen waren echt heel fijn..
Je bouwt iets moois op daar.. Je start een eigenonderneming die ontzettend goed loopt..
Jullie besluiten om samen een halve wereldreis te maken. Je bent ergens in de woestijn en krijgt een hartinfarct.. Je hebt een engeltje bij je.. Want van alle bussen die bij het cruiseschip vandaan rijden zit precies bij jou in de bus de scheepsarts..  Wat ben ik vreselijk geschrokken.. Wat had het allemaal vreselijk verkeerd kunnen aflopen.. Je opent je gesloten hart.. En gelukkig met de beste hulp kom je er weer helemaal bovenop..
Wel is dit na 10 jaar ook het einde van deze relatie.

Je blijft in Duitsland.. En hebt nu een eigen plek in een mooi appartement
Natuurlijk blijft een man zoals jij niet lang alleen. Al snel heb je weer een vriendin.  Ze is vier jaar ouder als ik,  je dochter en natuurlijk moet ik erg hard lachen als mijn kinderen haar oma noemen.. Ze maakt jou gelukkigen, jullie  hebben het ontzettend leuk samen en genieten van het leven en de vakanties  Ze kan heel uitbundig lachen en ook vreselijk huilen.. Ze brengt jou dichter bij jou emoties..


Als ik in een vakantie naar Duitsland kom en mijn harde kant laat zien.. Zie ik bij jou tranen, tranen van spijt.. Spijt dat ik door de omstandigheden zo hard en gesloten ben geworden.. Dat doet me goed.. Geen mooie cadeautjes om de pijn te verzachten.  maar mijn vader die zich bloot geeft en zijn echte gevoelens laat zien..
Je hebt mij laten zien dat je er bent als ik je nodig hebt.. Zoals een dag na de bevalling aan mijn kraambed staan, vanuit Duitsland om je eerste kleinkind te zien.. Dat je echt naar me luistert mij advies geeft.. Je troostende woorden.. Je dikke knuffels.. En o ja mijn vriendje in de zeik nam.. Dat doen vader ook.. Erg leuk.. Bedankt pa..

We zijn allebei op zondag geboren..
We kunnen allebei behoorlijk egoïstisch zijn..
We hebben allebei een eigen onderneming..
En gaande weg komen we er achter wie we zijn en wat echt belangrijk is..

Met drie broers ben ik zo blij dat ik je enige dochter ben..!!!! Toch????

Wordt vervolgd..

Pap ik hou van je ik zou je tegen geen andere papa willen ruilen.
Ik verheug mij erop om meer mooie herinneringen te maken..
Samen met jou..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten